Saturday, 29 December 2012

rama2 time maulid habib :)



“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar. Selawat dan salam buat pembawa rahmat ke seluruh alam, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat, muslimin dan muslimat.

Bumi yang gelap,diterangi bulan purnama..ditemani pula bintang2 bertaburan di kaki langit..ade rahmat..ade crite di sebalik hti yg gmbira dan duka..every thing nice today ! tpi dlm nice2 pon ade yg sad nye..sadness~ ..urm, program KUANTAN BERSELAWAT di MASJID KIPSAS  jam 5 ptg..bersama HABIB KAZIM n HABIB ALI  bgai tiade smbutan..kuantan ? x semeriah di selngor,terengganu mhupon kelantan bila mne mjlis agme diadakan..sedih rse :( org jauh beria nk dtg..yg dekat sekangkng kera xnk pon dtg..ape sshnye..hmm :( come on..bgi change pde dri tuk buat phle..ke mjlis agme..bukan sng habib2 nk dtg..2 thun skali ? smggu skali ? tdak lah.. :'(


AL ULAMA' WARISATUL ANBIYA'
para ulama' itu adalah pewaris para nabi :)
kan sedap dgr..mereka nie bkn sng nk jmpe..dgr org bcerite jmpe habib sne..habibah sini..rse jles..mmg x nfikan aku always je jmpe habib2..tpii ~ ..tah laa..rse nk jmpe lgi..time join prgrm mcm nie..teng ! damai..xde kusut2..
 muslimin beserban,bkopiah,bejubah putih..Ya Allah..begetar jantung ! sucinye ~ teng je tgok ! yang muslimat berniqab,bertudung lbuh..pkaian mnutup aurat..sejuk mte memndng..sopan je sume..yg knk2 lelaki..berlari sne sni..dgn berjubh..so very nice ! it is great !

tpi :(

sedih je tgok..masjid x penuh..suku je..knape eak? sume blik kmpung ke? sume pent sbb bru balik kerje ke?
atau mcm mne ?dalam bnyk2 mjlis habib yg aku pernh sertai..ni la first time x rmai org..tpi seronok jgk la..qasidh2 dye mnarik..habib pon syum :) :)
yg gmbiranye sbb dpt jmpe habib..yg sedihnye.. hurmm ~ ,,fham2 je.. sush sngt kwn2 kite nk dktkan dri dgn mjlis agme..maulid rasullullah..nnt kite nk syafaat nbi jgk..tgok laa..kite kdkot2..nnt nbi x bg syafaat bru tau..hmm..oke..think positiv right now..remove the senten ..all ready ? hehe..

majlis yg penuh mahabbah..kecintaan kepde nabi.. :) trse dkt dgn Allah..
dh lme x join habib2..rindu pulak..i luve habib <3


Wednesday, 26 December 2012

Adik oh Adik.. =D


my heart <3
xde bintik hitam..aisyehh !! hak2.. :p

Assalamualaikum ....
Dengan rase kebosanan yang agak terlampau nie...aku x tau nak buat ape..mengadap lappy yg xde ape2..asyik men game..dgr lagu..dgr ngaji surah2 penting :) wooow ~ .. so very..so very..and so very boring !! kelas x start lagi..haishh.. hujan2 nie sedap tido..and makan..haha..maklom laa..hujan2 nie cpt lapar an..lpas penuhkan tngki mmg mate nie dgn sndri nak pejam..adess ~ ..xtau nak buat ape laa..katil memanggil2..hehe..kiss the rain.. !!dlm bberape hari nie mcm2 berlaku..what happen ? tralalalala ~ ..

baru nie result sem stu aku kuar..tau dpt brape ?hehhe..seriusly nak tau ? urm..3.36 je.. :( sedih r..ingtkn dekan ke 4 flat ke..tp xpe..usha lagi..doa,usaha,ikhtiar..tawakkal.. !! aja2 fighting ! kekeke..nie dh msuk sem 2..sem ni short sem..stdy 4 bulan je..skali final..mak yooo ~ ..mane aku nak fulun..? mne aku nak buat itu..and ini ? boleh ke ? confiden wada ! what you want, you can !!! ape punye bhase laa..rojak buah !! haha.. =D .if kite nak,tp x usaha mustahil mnde tu boleh dtg dgn begoleknye kan ? but,if kite usha,compem dpt insyaallh..x dpt nak buat mcm mne..rezeki Allah..:)

today !
my mum rajin plak nak call :p engt kan ape..rupenya shering problem laaa..hehe.. mum ! i lup you..i miss you laa..hahaha.. ape ke kne dgn adik angah sorang nie ?angah ~ ! mak mintak kau nie..nsihat skit adik kau nie..mak pon x fhm laa..asyik2 mintak balik..mcm2 excuse and reason dye kasi kat ustzh sbb nk balik punye hal..

what up mum?

lol,mak suh kau blajar laa..bukan duk asrama suh meratap nak balik..dh sah gian phone minah nie ..haha..baru msuk tahfis smggu dua dh 3 4 kali kau balik umah ye budak ?mentng2 kau dekat..siap kau ! huhu... haa, ape mslh nye..blajr je situ..mak suh kau pandai ngaji.tajwid sume..pandai agame..tau bce yassin..mak ayah mintak kita yg bce yassin,kita yg mndikan jenazah dorang nnt bile dh smpai mse :) mak nak ank laki mak yg imamkan solat jenazh.. mak mintak tu je dik oii.. kita nie xde la bijak and sng mcm org len dik oii..angah pon cube sdaye upaya buat yg terbaik..bhagiakan mak and adk2 angah nie ... peace no war !soo,kau kne fkir2kan mnde nie..4 you future life..ke life future ?lantak laa pape pon..haha...kite ke syurga sme2..dgn mak..dgn arwah najihah :))

hari nie keje angah pujuk kau je kan? untong sngt wahai NURUL ATIQAH SYAHIDA BINTI ROSLAN !! ...adik bertuah ~ ..angah mintak kau sorng je jdi hafizah dlm fmly..angh x mmpu.tak x hbis pon...so,dduk situ jgn kcwekan sape2..masuk kls..jgn dilyan penyakit tu..nak mujur ayah nak tanggung kite blajr..ksempatan yg ade kite gunekan..tp engt..jgn gunekan kesempatan di ats ksempatan yg xde makne..huhu..ayat mkan dalam sih..jgn sedih plk angh mrh2 dlm fon..bukn ape..angh syg adik2 angh..tapiii ~ ..kmu buat mak mrh..dan angh akan mrh sape buat mak mrh..kamu fhm angh mcm mne kan ? tegas dgn adik2..angh nak bwk fmly ke syurga..insyaallh..kamu stdy btol2..hafal quran dgn baik..ud'uli mirran mutamassirran..insyaallh.. !!!

nie lah adik aku yg sorng..blom yg laen..maklom laa..adik gegirl..cengeng skit..cepat mecok..haha..
adooii..fening2 klau adik2 sume mcm nie..haha..

hope sume slmat ye mum ! love you til jannah ! <3

salam alaik !

publish !!

Saturday, 22 December 2012

hukum sambut perayaan krismas


hukum sambut perayaan krismas

sepertimana yg kita tau...beberapa hari lg perayaan krismas akan muncul..semua kaum2 yg beragama krisitan akan menyambut hari krismas ini...lebih2 lg kalau berada di negara barat..ini merupakan sambutan utama bg mereka..tidak lupa juga negara Islam sperti Malaysia..juga nampak meriah dgn sambutan krismas ni..pegilah mana2 shopping complex,hotel2,dan juga tempat2 tumpuan umum.tidak lupa juga dgn media2 seperti TV..pasti meriah skrng ni...berbalik kepada kita yg beragama Islam.ade dikalangan kita yg mengucapkan merry christmas kepada kenalan atau rakan2 serta menyanyikan lagu jingle bells..ade juga yg menukarkan ring tone hp dgn lagu2 krismas....adakah boleh kita turut merayakan hari krismas ini..???.nk tau tekan readmore



Agama Islam adalah agama yang menjaga hubungan antara umat manusia di dunia ini. Disamping menganjurkan agar menjalinkan hubungan silaturrahim antara kaum kerabat dan kaum muslimin seluruhnya juga dianjurkan dalam membina hubungan dengan orang yang beragama lain.

Dalam surah An Nisaa ayat 36 dijelaskan maksudnya: "Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apapun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh....".

Maksud tetangga yang dekat iaitu tempat tinggalnya berdekatan ataupun tetangga yang masih ada hubungan kerabat atau nasab ataupun sama-sama beragama Islam. Sedangkan tetangga jauh maksudnya adalah tetangga yang tidak mempunyai hubungan kerabat, jauh tempatnya atau berlainan nasab mahupun agama. Jadi dengan tegas Allah menyuruh kita menghormati tetangga baik sesama muslim mahupun yang bukan muslim (kafir).





Fatwa MUI (Majlis Ulama Indonesia yang dipengerusikan oleh Bung Hamka) pada tarikh 7 Mac 1981 telah mengeluarkan fatwa HARAM umat Islam Indonesia merayakan bersama perayaan hari krismas atau natal kerana perayaan itu adalah ibadah dan bercanggah dengan akidah umat Islam.

Inilah fatwa yang jelas yang boleh kita jadikan sandaran untuk memutuskan sikap umat Islam terhadap perayaan-perayaan umat bukan Islam. Yang jelas haram menurut Prof Hamka dan Majlis Ulama Indonesia jika kita turut serta merayakan perayaan sambutan yang ada unsur ibadah dan akidah secara redha dan bertambah haramlah jika kita menyambutnya di tempat yang dianggap rumah peribadatannya.
Kedua: kedudukan hukum berubah bila melibatkan pemimpin negara; ada unsur kejiranan, teman sepejabat yang mengadakan rumah terbuka; Fitnah akan timbul jika pemimpin Islam tidak menjengok muka ke rumah terbuka kaum bukan Islam; atau si muslim yang tidak mengunjungi jirannya sempena hari perayaannya; Ini semua perlu diambil kira apabila ia masuk bab maslahat dan menolak mudharat.
Muhammad Saleh al-Munajjid, seorang ulama dan ahli majlis fatwa kerajaan Arab Saudi. Beliau berpendapat hukum mengucap tahniah kepada bukan Islam pada hari-hari kebesaran mereka seperti hari Krismas dan sebagainya adalah haram dan bertentangan asas-asas akidah Islam. Alasan beliau ialah:

Pertama: Hari perayaan agama kaum bukan Islam pada hakikatnya adalah syiar agama mereka. Umat Islam disuruh supaya tidak meniru syiar dan budaya kaum bukan Islam. Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Barang siapa meniru syiar sesuatu kaum (bukan Islam), maka ia daripada golongan mereka" - (riwayat Abu Dawud bilangan 4031. Musnad Ahmad Ibn Hanbal, bilangan 5093).

Kedua: Dalam suatu kaedah, ulama Islam telah mengambil ketetapan iaitu merelai kekufuran adalah kufur. Ikut serta berhari raya dengan kaum bukan Islam, serta mengucap tahniah dan selamat Hari Raya kepada mereka, adalah antara tanda kerelaan hati terhadap kekufuran seseorang. Islam menolak sekeras-kerasnya sikap itu. 





Secara umumnyer:

Hari Krismas; haram menyambutnya bersama dengan orang Kristian dengan penyelewengan akidah mereka seperti menyanyikan lagu krismas dan lain2 lagi namun untuk mengunjungi jiran atau teman sepejabat yang beragama kristian adalah harus demi maslahat dakwah dan menolak mudharat fitnah kita tidak meraikan perpaduan nasional tetapi apabila kita menghadiri majlis/sambutan perayaan krismas tidak perlulah kita memakai atau mengenakan pakaian mahupun aksesori seperti topi salji dan lain2 lg kerana kita hanyalah sekadar melawat dan bukanyer menyambut perayaan mereka..cukuplah dengan pakaian yg sopan dan menutup aurat,,

nak tau lebih details...jenguk sini halaqah.net  dan www.bicaramuslim.com

psstt : walaubagaimanapun semuanye bergantung kpd NIAT anda,,perbetulkanlah niat anda dalam melakukan sebarang aktiviti..WALLAHUALAM....

Wednesday, 19 December 2012

.::JAGALAH HATI::.


Renunglah selalu hati kita 
Kerana ia merupakan sumber kebaikan dan kejahatan 
Wadah kekufuran dan keimanan 
Rebutan di antara malaikat dan syaitan
Hati perasaannya halus 
Sentuhannya tiada terasa 
Tapi sangat memberi kesan di dalam kehidupan kita 
Siapa yang arif perjalanan hatinya
Faham kebaikan dan kejahatannya 
Bersungguh-sungguh bermujahadah membuang kejahatannya 
Diganti segera dengan kebaikan 
Orang itu akan selamat dari tipu daya syaitan dan dunia
Ramai orang tidak faham perjalanan hatinya sekalipun ulama 
Terima sahaja yang baik dan yang buruknya 
Kemudian merasakan baik semuanya 
Tiada terasa lagi membuat dosa
Di sinilah perlu pimpinan guru yang mengenal hati manusia
Ia dikatakan mursyid

Tanpa pembimbing maka mudah tersesatlah kita

Kerana cahaya makrifatuLlah ada pada kekasih Allah

Carilah dia, gengamlah dia
Hormatilah dia, beradablah dengannya
Ilmu dari dadanya menusuk ke dada kita
Bukan hanya ilmu di akal kerana akal jua lemah

Hati adalah Raja kepada seluruh anggota atau kerajaan


Ya Rabbi, 
Ampunkanlah diriku yang sentiasa lalai dengan-Mu
Bersihkan diriku yang penuh kekotoran ini
Sucikanlah diriku yang penuh sifat zulumat ini
Hidupkan cinta dalam hatiku pada mereka yang mencintai-Mu.
Amin....

Friday, 14 December 2012

.. DAKWAH ITU MUDAH .. ツ

BISMILLAH HIRRAHMANIRRAHAIM ~ ..
Allahamdulillah, masih diberi kesempatan untuk update status.. stlah sekian lame medan blog ini dibiarkan tanpa info2 dan perkongsian terbaru..sepanjang cuti ini banyak perkara yang ingin dikongsikan..kite shering mering oke ? hehe.bagaimana semua? sihat ? hope sihat2 je sume..

cuti sem dilanjutkan mnjadi 2month !!! woow ~ . terlalu lama bgi ku untuk tanam anggur di rumah .. =='
mmikirkan cara dan bgaimana untuk mghilngkan kbosanan.. ZzZz .. sorry, xde mse tuk tidoOo..hehe..Alngkah indahnye syurga, 'kem ziarah ke kg asli pada 10-13 dec 2012 akan diadakan,fasilitator diperlukan seramai 40 org'... yes !! yes !! yes !!! aku nak join.. hilangkan bosan+pengalaman+ilmu+kawan..ade jlan.. Allah tunjukkan pda aku.. so,mase aku x mmbzir bgtu sje..

10hb..jam 9 mlam..
Semua peserta kem diminta berkumpul di bwh aras mawaddah untuk mndgr sdikit tklimat dan nsihat dri ostad irfad sblom brngkat esok pgi :)..memandngkan block lain menempatkan ahli sukan paralimpik , so kmi bermlm di mwaddah sje..dlam dgr tak dgr, jntong berdgup kencng.. nak g dduk tmpt orng ..tkot ~ ..pape pon mak and ayah dah izinkan,, and mreke sndri sdia maklom :)

11hb..10.30pagi
siap2 tuk trun bwh..bus dh tggu..mlm td dh make sure paking2 brng..tkot ad yg tertinggal :) sempat lgi snap2 gmbar .. nak tgok ? jom ..



zatul,dieda,k.ina and aku :)

hehe..pastu da naik bus pon.. jom tgok lagi :p


best la sngt kaaann ?
pantang nampak lense..isk3.. nie ustazah pilihan ..huwa3..ameenn insyaallh ! para da'ie..doakan deh :) syukran sumee !..










perjlanan ke kampung pos iskandar bera makan mase almost 4 hour x slap, btolak dari KOLEJ ISLAM PAHANG pda jam 10.30am..and smpai di destinasi jam 2.30pm..almost laa..lme kot..smpai2 angkat beg..tmpat tdur disediakan..walaupun dihmparkan tikar getah shje..tp kami terima seadanya..itu dikatakan berjuang..untuk islam.. :)) penginapan kmi di sekolah rendh pos iskandr..kmudhan air dan eletrik dsediakan..tak yah ssah2 nak angkut air kat tsik bera..hehe..then kami siap2 solat..after that,trun makn tgh hari..mkan pon dsediakan oleh MUIP..x ssah pon.. :) taklimat jam 3ptg bersma encik syifa' untuk tentetif strusnya..pmbhagian kumpulan dijlnkan..nak tau kumpulan aku ?



haaa..tadaaa ~ !! kumpulan 7 laa..seven. double seven..hehe.. x laa.. aku kumpulan dgn abg farish, tp mule2 je..last kne pecah balik..sob3 :( nie kumpulan ziarah sbnrnye..tah la npe nak tkar2 balik..cewah ! hehe..







hmm...pastu rehaaaattt ~ ..ustaz syifa suh kamiorg rehat dlu..mybe pnat..tp kmpulan masak dh kne start tugas..dgn abg zul..nak tgok org promote dri ? jom2 ~ ..


abg zul..masak !! :p
sedap jugak r an abg msak tuk kami2..hehe.. nice job .. buat mst ikhlas tau..kekeke..

prgram strusnya rehat dan rehat.. pas isyak baru smbung balik..makan je.. patu balik bilik tidoo ~ ..hehe..ye dop? tah la.. x engt bt ap time tu...

jam 9pm...

tayangan filem .. skrin besar woo ~ ..mcm wayang dah..hantu bonceng ! hahaha.lwak je.. pape pon tu slah stu method dakwah tuk tarik org kampung tuk bersma2 mnyertai kami :)
 tayangan abeh nak dekat kul 12am..penat dan mengantuk..hehe..balik penginapan and zzZzZz..rehat tuk program esoknye ^^.


hari KEDUA..12hb..4am...
ad qiam bersama MUIP,PETAMA and KIPSAS sndri..
start progrm dgn srpan pgi beramai2..aktvti riadah bersma orng kmpung..perlwnan futsal dan bola sepak diadakan..xtau la spe mng..x sure plak..


kipsas,petama vs org asli :)


kul 2pm..

makan tgh hari beramai2 bersma orng kmpung..acara ziarah diadakn..walaupun sibuk plan tuk sukaneka ptg ptgnye..tp ziarah ttap dijalankan dgn lancar..alhamdullillh..
sumbgn dri muip mmeriahkan lgi acare kami ptg tu..


motif utama :))

hafiz n aizuddin

borng kaji seldik tuk prgram kami di kg asli :)

iklan cabutan bertuah tuk org kg asli :)


BERAT TAU..hehe

sedikit sumbgn dri MUIP :)

tapii ~ ..YG PALING BEST tgok nie !
naik lori ~ ..tau lori ape ? getah skrap,haha.. laka2 je..
best sngt2..pape pon demi dakwah aku relakan..
bukan aku sorng..ramai lgi ~..dh la xde bumbung..
di timpa hujan pule..mmg lenjun la kmi an..
pape pon sweet moment sngt...huhu..
nak lgi pas nie..nak aktif kan dri dgn prgrm mcm ni..
baru trase dri bermaanfaat tuk org laen yg mmerlukan pertolongan..haha..nice job !


tgookk ~..muke happy sume..mmg x ley bla kan..hehe..kami cipta kenangan disini..demi agama ! seriusly..terharu aku..sebak jgk dada nie haa..








korang2..
kampung2 yg aku ziarah nie jauh dri sekolah..sbb tu gune pengangkutan nie..mudah kan lagi urusan kami..kne plak time tu ujan.alangkah indah dan syok main uzaann !! hehe..sume suke2 je time uh.. jdi spiderman laa..ap laa kat blakng uh..syok ! x tipu.nak naik lgi rse.. :))

jam 5pm..sukeneka dan futsal..


game laut darat :)

habes game dalam kul 7pm..ad masalah teknikel skit..dgn hujan nye..hurmm..pape pon kami cuba sdaye upaye untuk meriahkan lgi acare nie tuk org kampung..

9pm..Majis Karoke ..

sume mcm x percye ea?
tp kami selitkan unsur keagamaan..dgn qosidah dari kipsas..sterusnya bgi ruang kpda msyarakat orng asli tuk bt show..karoke laa ~ ..mcm2 lgu dorng nyanyi tau..laka2 je..gelek abes..hehe..majlis karoke bersama masyarakat kg asli pos iskandar bersurai jam 2am katenye..mne tak nye..2 kali blckout..dlm kglapan aku tercari2 mne shbt aku..tkot terpisah..situ anjing bnyak berkeliaran..so,fham2 jela kan..hihi..lemas dlm lautan manusia plak tu..tgh gelap..tkot pape terjdi..dlm hati nie berdoa je spya x jdi pape pde aku dgn shbat yg laen.. :)) tp alhmduliil sume slmt.. ^^..

13hb last day..
program penutup dgn perasmian dari YB Wahid x silap..best jgk laa..ucapan dan perasmian berjln dgn lancr sperti yg dharapkan kami semua..berkat pertolongan dri Allah dan keikhlasan dlm kami mnjlnkan tugasan kot..hehehe..ameenn..

before back to kuantan :

gtong royong clearkan kwasan sblom tinggalkan pos iskandar 

ben,dieda,k.ina,zatul,teha
gtong royong la sngt..posing lebih..haha..p best !! kerja ikhlas x rs pnat..jgn mngeluh :) peace no war tau..

dah hbes daaa ~ ..
you all ~
pape jela ea.. rse mcm tak ckup mse upload lgi pic..
sbnarnye nak citer,kg yg aku g nie x sume islam tau..korang pernah x saksikan depan mate korng org yg baru nak mgucap..cpe yg pernah aku ucapkan syabas ! yg x pernah cuba tau..best sngt2..sumpah aku x tipu.. mereka yg islam depan mte aku.. telinga mnjdi sksi..seramai 32 orng..rmai x ? subhanallah..rmaikan? aku yg debar time rkaman vdeo..ustaz suh rkam..bleh buat bhan tuk kos aku tau..hehe..

mereke2 nie ibarat shlai kertas putih time tu..ad yg nges,yg pucat lesi..debar agaknye..yela nak tukar agama baru kan.. klau korng macam mne rse ? huuiisshh ! islam itu ad-din. agama yg benar dan tulus..sume agame ade baik dan buruk ..tp ISLAM itu benar di ssi Allah iaitu tuhan kita yg stu..btol x? ke slh aku ckp nie ? slh btolkan..
Insya Allah 19-22 nie progrm ke kg asli lgi..tp jauh skit..kuala lipis uh..jauh..hehehe..
nie la seorng da'ie..tak mati dikutuk,x hidup dipuji :)..ngeh3..
aku da'ie yg bakal mnerobos benteng tsunami ..yeehh ~!!..hehe..oke lah.. dh dzhur pun..

jumpe lagi ye..
walluhua'lam ~ .. ^^'

Monday, 3 December 2012

holiday..holiday..holiday... ^^

Assalamualaikum sume2...lme x bersua..sihat? aku sihat je..alhamdulillah..now kat kuantan..hehe..cuti2 sem nie x tau nak buat ap an..mcm2 dh berlaku...sumbak parok..bnyak kenangan tercipta..dgn family,dgn kwn2,saudare mare..and dgn diri aku sndri..hmm..nak cite ap je..huhu...stat cuti sem hdup kucar..x terurus...bermula lah cuti sem..aku dmam smggu btrut2 :( ... hehe.. borink2 duk umah aku bt somthing yg mndtgkan hsil..manfaat tuk aku n org skeliling aku...iaitu tido dan mkan..menghabiskan pdi..kekeke... pastu dh borink sngt kat umah aku pon berjimba dtg kauntan..selambek badak air je kan? hehehe... bese lah aku nie.. klau dh x tau nk buat ap tu,ad2 je..bawak diri..huhu..janji aku x sush kan mak ayah tuk kuarkan duit dorng..mak ayah,biarlaa angah bdikari sndri ye..heheh..pergi mninggal kan umah dgn lbih awl dri tarikh yg sptotnye..isk3..hri nie bejimba kat kuantn..g kp..mcm2 jdi..dgn tiqah nye ttinggal bus..haha..x ke klakr mcm tu..kesnye lmbt kua dri kp laa..hehe..otw ke tminel,uzaan plak..lebt teramt sngt..hehe.tu psl ttinggal bus..nges dye..hmm,kua 6 org dgn yuni,k.liya,syafik 1,syafiq 2,and tiqah.dorng dua2 syafiq nie x abeh2 gelak..dri mula kat bustop lgi..pelik aku tgok budk kecik tu..haha.budk bru nk up..hoho..and pling best skali bile naik krte nak g bndr uh.7 org dlm krte yg kcik..hehe..klakr..syafiq and syafiq dduk bdua kat dpan..lwak2..aku duk tsepit kat blakng..sume besa2..hais..hehe..pape pon nie jela nk bejln2nye...lpas nie jadual aku agak full...

8hb 3 org kawan aku di ijab kabulkan..pada wktu yg sme akak2 nie scandel aku time kat PPIA dlu laa..hehe..berngkat kunun..xpon sbnarnye..just gtu2 je..men2 surt..hee~!nyampah pule hati ^^...sorng kat ganu sorng kat balok makmur..sory k.yana,ganu x dpt g..g tmpat k.qoma je :(..btembung tarikh..k.yana kwen mude tau..19 bru..huhu..

umph..10hb dh kne di kipsas untuk progrm jabatan PEDAP dakwah ke kampung2 asli di bera..n wktu yang sme di cenor pon..hrap2 sume bjln dgn lancr..and then 14-15hb aku ad statik tuk lesen memandu..cuak kebebeh la..x penah amik lgi exam mcm nie..akak aku statik 3 kli..peerrgghh..heheh..tkot2..aku ckup jela skali an..xde pitih maa~..^^...

hmm...pas statik tu aku plak di undng ke mjlis beday k.liya..ktenye nak mkan kat secret resepi? alamak ! x pnah laa..hehe..tp dh ad org blanje an..kite on je..hehe..rzki jgn ditolak,maut jgn dicari..hehe..pastu prgrm strusnye?enth..k.didi ajak trun keyel tuk tunaikan hajt blanje bowling..hahaha...xtau2..kptsan x dpt dbuat lgi..hee~..^^

kipsas bukak 24hb..postpon tarikh dri yg spatotnye..because ad paralimpik..hmm.pape jelaa...tp aku nk sngt balik kipsas nie.. aduuhhaaiii ~!!!

nak tau x..aku dtg kuantan nie tanpa shbt karib aku..tnpe dia aku x boleh buat pape.. hmm.. kace mte aku ! hilng time nk dtg kuantan..mak la nie..hakhak..slhkan ibu yg mngndung plak.. pgi tu jenuh mncri..kanya skjap..kne plak mmbebel.. mak ckp 'letk mne?mate sndri pon hilng?' hahaha.. aku gelak je..sbb mcm klakr je ayt dye.. x ley bla lah mak ! gua caya sma lu beb !hehe..tulun.. mte nie dh senak.. brape hri x pkai.. pakse mte nie nak tgok smthing wlopn x nmpak smpai jdi skit..juling dh agaknye..pape pon mak ckp spek tu dh jmpe..otw..mak post..hehe.. ptot x adik aku ckp 'muke gster x pkai spek'??? mamaaaaa ~!!! haha..lwak2...tu lah,ltak mrte lagi *x sngje,tp slalu buat..hehe..

umph..k la ye.. skit mte la lme2 ngadap lappy hehehe..

jmpe lagi.. ^^

Assalam :)



Sunday, 7 October 2012

minggu imtihan


Titian sufi

Merangkak di pinggir dunia,
mengintai jalanan dosa,
meninjau lorong dusta,
mengutip duka manusia,
menjadi lebih dewasa.

Meniti titian sufi,
teraba mencari kasih ilahi.
Meniti titian sufi,
terus mendamba cinta hakiki.
Meniti titian sufi,
terukir sebuah jati diri.
Meniti titian sufi,
telah kutemui musuh duniawi.
Meniti titian sufi,
tersemat kukuh dakwah nabi.

Ini bukan dunia maya,
khalifah masih leka,
melayani nafsu durjana,
hilang rasional minda,
iman merapuh di dada,
nakhoda sesat di lautan dosa.


Inilah titianku,
menyebar benih dakwah,
agar tersebar rahmat ilahi.

Inilah titianku,
pantang diri tunduk menyerah,
sebelum kutemui cinta hakiki.

Sedarlah temanku,
pudarkan masa jahilmu,
melangkah bersama aku,
munuju jalan tuhanmu.
   
tq pd followers2,syukran ukhti..syukran akhi.. hope sume shat2 je..dh lme kan x update blog nie..haha..almost tlupe pw n email..=D..faktor utama because kemalasan yg menebal untuk on ladtop,fb pon x care..ryndu jga dgn teman2 di laman maya..tp x pelah..hmm,hujung2 taon nie bz dgn final exam,UPSR dh lepas,now ambang PMR ,n then SPM, aku nie pon tgh dlm dilema nk final exam sem 1, first time exm kat IPT,x dpt bayng mcm mne..nebos yg tahap gaban mencecah 260 drjah..hehe...*tpu sngt..

nk final nie,tp selambek badak air je x stdy..hehe..aku tgok orng lain punye carry mark bpak la tggi..aku?hee~..xtau lgi..sbb lec aku sume bz2..hmm,aku punye target x la gud2 mcm dorang,target aku 7a 2b je..haha..b tu opcos la b.inglish,sbb aku bkan ank omputeh,time skolah rendh kire oke laa..naik form1-3 aku tinggalkan akademik,x blajr..trus down,tp tu sume alasan membangau je..nak 1000 dya,x hendak 1juta dalih..*wah bnyknye~..mengape orng boleh aku x..n lagi stu subjek pengajian islam berkaitan sejarah..tamadun bagai..haha..naik belemak otak ambe..peace no war..!pape pon moga berjaya ye wada !xdpt 4flat pon xpe..^^..

makin hampir dgn final makin kuat tiiiii**......makin kuat jugak mak**....hahaha..betambh2 lemak tepu..hak2..apo nak jadi lah ekau nie wada oii, pape pon aku bhagia dgn hdup aku..enjoy~..!! folllowers2,doakan kite tau.^^,..hehe..

xtau nk menulis ap lgi..mati kata2 hilang bicare~..!!kuih cara..haha..tingtong..kebosanan kemelandaan di pagi hari,jap lgi kne g bengkel jwb soalan anjuran PEDAP,adeh..=,= xpe,demi ilmu..

oke lah,be the best 4 final exm..

bittaufiq..assalamualaikum...

Sunday, 12 August 2012

pemimpin purnama

Ini bukan sekadar kata..
Agar kamu jatuh hati padaku..
Namun ini adalah kejujuranku..
Mengapa aku berkata seperti ini ?
Kerana aku menyukai orang yang mencintai-NYA
Mencintai RASUL-NYA..
dan dengan keteguhanmu bisa mengajakku untuk semakin mencintai-NYA..
AKU MERINDUKANMU KERANA ALLAH
Ini bukan untaian rahsia dalam hatiku untuk memikatmu ..mengapa demikian?
Kerana aku tahu mengucapkan itu menyempurnakan hidupku..
dan pernikahan adalah sunnah RASULULLAH dan dia adalah kekasih ALLAH..


AKU MENUNGGUMU KERANA ALLAH
Ini bukan desakan perasaan untuk sebuah penantian.. tetapi mengapa ?
Kerana aku tahu diriku banyak kekurangan..
dan kerananya ku perlukan seseorang yang lebih halus untuk menaklukkan hatiku..
yang tegas dan teguh untuk menguatkan hatiku yang lemah dengan izin-NYA.
Aku tahu terlalu banyak yang harus kuperbaiki
Kerananya aku menunggumu untuk menjadi pendampingku dengan tulusmu..
Untuk lebih mengajariku dengan sabar hingga kenikmatan imanku terhadap-NYA ..
Semakin dalam dengan izin-NYA disetiap hari dan untuk selamanya..
Aku tahu dalam hatiku aku tak ingin hidup sendiri kerana aku berharap ALLAH menganugerahkan padaku seorang imam untuk berbagi banyak hal dan menerima kekurangan diri ..
Bila benar ada dalam hidupku..
Semoga ALLAH memantapkan hati kita dan mendekatkan kita dijalan yang lebih diredhai-NYA…
Aku mencintaimu kerana ALLAH..
Aku merindukanmu kerana ALLAH..
Aku menunggumu kerana ALLAH..
Di raga manakah kamu bersemayam ?
Dari sini ku menatap jejakmu bagaikan menari dengan angin..
Di antara gemuruh ombak kerinduanku terasa getarku. .
Izinkan bisik hatiku sebagai petunjuk arahmu dengan izin-NYA. .
YA ROBBI. .
Rendamkanlah rinduku dijalan yg terbaik menurut ENGKAU untuk dunia dan akhiratku…
Bila saudara dan teman tak lagi cukup menemani kehidupanku…
Maka hari itu yang aku tunggu..
Penantiku pasti kerana ENGKAU tidak pernah alpa dalam berjanji dalam kalam-MU..

Friday, 10 August 2012

pErjAlAnAnkU...


di belakangku adalah jalan yang ku tinggalkan
jalan yang telah ku pilih sebelumnya
menjadikan aku adalah aku hari ini

          di depanku kosong
           tiada warna alam
           tiada warna kehidupan
           retinaku meratah kesunyian
           membuatkan aku gentar
           untuk mencorak lorong kehidupan

memang benar,
aku lah pencorak denai masa depan
aku pernah memilih jalan lopak berliku
aku pernah memilik jalan haruman mawar
semuanya menjadi guru terbaik buatku

         kini segalanya terletakk di pundakku
         jika aku bertatih
         lambatlah aku ke hujung
         jika aku berlari
         aku takut tersungkur
         semuanya tergantung padaku
         untuk mencorak jalan di hadapan
         yang menjadi penentu masa depan

kita sering mahukan hari yg cerah.tetapi Allah lebih mengetahui hakikatnya hujan perlu diturunkan.kita sering inginkan keseronokan,jauh sekali kesusahan.tetapi Allah lebih mengetahui kesusahan itulah yg mengajar kita erti kehidupan.kita sering inginkan ketenangan .hakikatnya diri ini penuh dgn dosa & kejahatan..tetapi manusia tidak dpt lari dr kkesilapan.semua itu bukanlah satu hukuman tetapi sbg tanda ksh dan syg Tuhan agar kita lebih beriman~

terkadang terasa takut untuk menempuh esok..kerana kita tak tahu apa yang bakal terjadi esok..tapi kita terlupa..esok dan seterusnya,kita lah pencoraknya tetapi semuanya juga terletak pada Allah.DIA yang menentukan setiap detak jantung, setiap derap langkah dan setiap nafas yang kita hela..kita lah perancang masa depan sendiri tetapi Allah jualah sebaik-baik perancang..semua orang mahukan masa depan yang cerah, yang gilang gemilang.Tapi,kalau takut untuk mengorak langkah, bagaimana bisa??? jalan yang pernah kita lalui dulu pasti ada pahit dan manisnya. semuanya menjadi pengalaman yang mematangkan..syukur ke hadratMU ya Allah, hari ini kita msih bernafas.masih diberi peluang untuk mengorak langkah..semoga KAU permudahkan laluan kami dan KAU kuatkan kami dalam setiap hal yang menimpa kami..aminn~~

mode: sangat takut nak melalui hari esok yang masih tak pasti~~

kebosanan kemelandaan...^__^

time jln2 kat balok..rest la konon...
                           joging la sngt kononnye time nie...haha

hehe...pic bterabur..k.didie n sh.amira..nie time nk balik umh msing2 dh..sob3..:(
final exm..last paper kot..QURAN & SUNNAH..binnajah...tiqah n mira  <3
 stdy nye...fulun2..snap pic pon x prasan..hehe..
 last exm..ad bt mkan2 skit kat umah..asl ikram nie?hehe..pnutup periuk..haha..
 bbq...bestnye....anwari,aisya n ikram..
 haaa..kite bako je...kite bakoo..


 esoknye..sblom korang chaw..kita jln2 kat gnung dulu..gunung senyum..hehe..otw..
 ces~..hehe


                                         msuk gua jom...

 hati2 kawan2 kat ats sne uh..tkot ad yg tgolek..haha
                                        dh nak balik...:)..at my home...

                                          g mlwt skola jap..hehe

byeee.....ryndunye kat korng....hmm..hehe..pape pon smoge sumenye slamt..!!!slamt...!!!

Tuesday, 7 August 2012

JodOhkU...

APA KHABAR JODOHKU ?


Apa khabar jodohku?
Berat rasanya kelopak mataku untuk tertutup. Bagaimana dengan kamu?
Apa kamu selalu terbangun di sepertiga malam terakhir? .. dan apakah mulutmu terus menerus berzikir dimalam hari?
Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku..
Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu, bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu. Tapi sememangnya kerana perjalanan kita masih panjang, dan masih banyak kewajipan yang harus kita penuhi saban waktu.
Kadang–kala aku berfikir, apa nanti saat subuh tiba kau akan membangunkanku? Mengajakku bertafakur dan bersujud kepada-Nya?
Berat hati ini menantikanmu, gelisah pula hati ini memikirkanmu.
Adakah kau selalu menghiasi langkahmu dengan kebaikan-kebaikan? Apakah nanti saat zuhur tiba, kau akan meninggalkan kesibukanmu sementara, hanya untuk menghadapNya?
Jodohku, sihatkah kamu?
Kalau aku berada disampingmu saat ini, mungkin aku akan merawatmu dengan penuh kasih sayang.
Jodohku, sabar dan tenanglah..
Aku disini masih bersabar menanti mu. Janganlah hatimubersedih, senyumlah.. kerana aku yakin kebahagiaan akan selalu menyertai kita.
Jikalau detik ini hatimu sedang terluka, berwuduklah.. dan dekatkanlah dirimu kepada-Nya. Tetapi disini aku berharap agar kamu baik-baik saja.
Jodohku, aku rindu..
Bilakah kita akan bertemu? Begitu banyak hal yang ingin ku ceritakan kepadamu. Begitu banyak pula harapanku untuk menantikan nasihat–nasihat mu.
Hati ini kosong, dan hati ini tak sabar menanti kehadiranmu yang kan membalut dan menyembuhkan luka dihatiku.
Jodohku..
Adakah kau juga rindu padaku?. Bagaimana dengan Quranmu?. Sudahkah kau baca diantara maghrib dan isyak?. Apa yang kau fahami dari surah itu?. Ceritakanlah kepadaku.. ingin aku mendengarnya.
.. Dan begitu juga dengan keluhanmu, aku sedia mendengarnya..
Apa perubahan  yang kau lakukan dari hari ke hari?. Semakin baikkah?. Ketahuilah, ku hanya mengharapkan yang terbaik buatmu.
Jodohku..
Disetiap langkahku dan seusai solatku, ku bisikkan AL-Fatihah untukmu, agar kau selalu berada dijalan-Nya.
Bersabarlah sayang, waktu-waktu ini bukanlah waktu yang lama.. dan ingatlah sayangku, janganlah sampai dirimu tersalah memilih jalan.
Jodohku..
Nantikanlah diriku, dengan perbagai kebaikan yang nantinya akan membawa rahmat untuk kita dari-Nya.
Jagalah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama.. kerana aku mencintaimu secara tulus dan ikhlas demi-Nya.
Jodohku..
Bersiaplah kau untuk mencintaiku secara tulus dan redha menerima segala kekuranganku dan membenarkanku dikala aku salah.
Sayang, berusahalah membahagiakan orang tuamu .. dengan menjaga sikapmu dan tutur katamu. Aku yakin kau adalah seorang yang sabar, seorang yang cekal, seorang yang boleh membesarkan anak–anak kita kelak dengan penuh hikmah.
Ingatlah, jangan pernah dikau merasa keseorangan.. kerana aku disini masih setia menantimu.
Jodohku..
Seandainya siang sudah berlalu.. pejamkanlah matamu dengan buaian doa, dariku yang selalu kuhadiahkan untukmu.
Jodohku..
Ingatlah sayang, aku selalu ada untukmu..
Semoga kerinduanku ini akan terjawab, seiring berjalannya waktu.. dan semoga ALLAH yang maha Esa selalu membimbing kita ke jalan yang diredhai-Nya. Amin.