Monday, 10 June 2013

sekeping hati




Seketul daging. Terisi di dalamnya dengan seribu perasaan yang kadang-kadang sukar untuk diertikan. Manusia.. Ramai yang lemah kerananya. Memilikinya tanpa sedar akan pengaruhnya. Kenapa ramai yang suka menjadi hambanya? Menurut segala kemahuannya tanpa bertanya pada akal yang lebih sempurna.
Hati. Segalanya bermula di situ. Hati yang penuh dengan kasih dan sayang, hati yang penuh dengan rasa benci dan dendam, hati yang sentiasa cintakan kedamaian, hati yang sentiasa inginkan kepuasan. Cantik dan buruknya perilaku seseorang bergantung pada ketulusan hatinya.
Betapa sukar untuk menjaga sekeping hati... Pernah kita menjaga hati dengan sebaiknya? Atau kita sering mencacatkan hati dengan kerakusan hawa nafsu semata? Manusia mampu mencipta nama segah mungkin. Mampu melakar rangkaian teknologi yang canggih. Mampu merungkai rahsia alam yang sukar untuk ditembusi. Namun mengapa manusia ini khilaf dalam menjaga sekeping hati nan suci?
Hati seringkali dipenuhi dengan hasad dan dengki, benci dan dendam yang tidak terperi sehingga mampu mempengaruhi tangan dan kaki bergerak, berfungsi tanpa mengikut rentak akal yang diberi. Mengapa sanggup membiarkan hati yang penuh dengan amarah ini menyentuh sekeping hati yang penuh dengan ketulusan kasih sayang yang suci? Puaskah hatimu mencerobohi kamar hati dengan kerakusan hawa nafsu sendiri? Puaskah?
Kerana hati, ramai yang tersungkur, rebah menjadi hamba duniawi. Apabila diri dipuji-puji, hati kembang tidak terperi. Mencipta keangkuhan dalam hati dan merasakan akulah yang terhebat di muka bumi ini. Melayarkan sayap kesombongan sehingga terlupa untuk berpijak di bumi.
Lupa pada erti kesyukuran atas nikmat yang telah Allah pinjamkan. Hanya kerana rentetan hati yang teruji dengan pujian yang menggunung tinggi. Apabila ditegur akan kesilapan diri, dengan angkuh dan sombongnya menolak kritikan sehingga menampakkan kekejian di hati. Tertawalah si Syaitan dan Iblis kerana berjaya menghunuskan pedangnya di hati manusia yang 'mati' dari cahaya Illahi. Tidakkah kita sedar semua ini?
Ada segelintir manusia yang merasakan dirinya sudah cukup hebat di sisi Ya Rabb. Solatnya, zikirnya, ibadahnya dirasakan sungguh cukup sempurna dan mampu melintasi titian sirat dengan mudah. Sehingga menciptakan segelumit rasa bangga di dalam hatinya kerana menyangka diri tergolong dalam golongan mukmin. Jangan!
Jangan pernah berprasangka seperti ini kerana hati manusia sangat rapuh. Sangat-sangat rapuh. Allah mengetahui sejauh mana keikhlasan hamba-Nya dalam mencari cahaya cinta-Nya. Rasulullaah S.A.W sendiri yang sentiasa dilindungi Allah, yang telah dijanjikan Allah syurga Firdausi tidak pernah walau sedetik pun meninggi diri memperkatakan amalan yang dilakukan sehari-hari.
Malahan Nabi kita ini beribadah sehingga bengkak kaki Baginda hanya untuk menuntut takwa dan kasih sayang Allah S.W.T. Maka, mengapa kita yang hanya hamba-Nya yang sangat-sangat kerdil merasa bongkak dan angkuh seperti itu? Adakah kita akan merasa aman kerana secara zahirnya kita soleh tetapi hati kita sebenarnya terselingkuh di kemudian hari? Tidakkah kita takut dengan amaran Allah?
Dari sekeping hati yang suci mampu berubah menjadi onar dan duri. Hati pada asalnya penuh dengan kelembutan dan kasih sayang agar kita saling menyayangi dan melindungi sesama sendiri tetapi apa yang telah terjadi pada detik ini? Kerana dendam kita bermusuhan. Kerana dengki kita mencipta pergaduhan. Kerana marah, kita sanggup meleraikan persahabatan. Rosak binasalah hati akhirnya membawa kemusnahan pada diri sendiri.
Inilah persoalan yang membungkam pemikiran hati ini. Perihal penyakit hati yang semakin meruncing yang menggugat keimanan dan melunturkan ketakwaan. Ukhuwah yang terjalin terlerai hanya kerana terpedaya dengan bisikan hati yang sentiasa di cucuk dengan hasutan Iblis.
Jangan gunakan kebencian dan kedengkian kerana apa pun kebaikan akan bernilai negatif di mata para pendengki. Jangan dibiarkan hati terus bernanah, membusuk sehingga kebusukan itu dapat dihidu oleh orang lain. Didiklah, tuntunilah hati ini dengan madah dan kata Allah.
Bersihkan hati ini dari kata yang kelam lagi suram. Jauhkanlah hati dari nafsu dan dendam. Dikhuatiri kita terus hanyut dalam jalan yang suram sedangkan jalan yang terang luas terbentang tidak dapat dilihat hanya kerana hati yang hitam penuh kegelapan. Semoga kita terlindung dari kekejian hati. Amin.
Ketahuilah bahawa di dalam dada manusia ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya, apabila ia rosak, rosaklah seluruhnya. Ketahuilah seketul daging itu adalah hati. [HR Bukhari dan Muslim]

Wednesday, 5 June 2013

ceritat ceritut ^_^

Assalamualaikum .


lame tak update blog . lme sngt2 . bersawang , berhabuk dh pon . huhu .korang ape habaq ? hope sihat wa lepat je sume ..hehe . cuti sem 2 bulan . lme tak ? and aku tak tau nak  buat ape . menghabiskan 1bulan di negeri orang , Seremban Negeri Sembilan . Kursus Bahasa Arab (KBA) dibawah Yayasan Assofa dengan sahabat aku Dhiya Ulhaq dan Najihah MOhd Saidi . dduk sne pon lebih kurang menyumbat jugak . balik umah ngadap lappy tak sudah . pdhal bukan buat ape pon . luse aku nak ke kuantan .terus ke pusat pendidikan islam annur . before that , pergi jalan2 dengan kawan 1 kuliah .hmm . menuntut ilmu sambil jalan2 ..haha.. orang cakap menyelam sambil minum air .haha . takde ape nak share . tgok gambar jela ea . haha .

orang yang tengah sumbat sebelum balik pahang..

ustad marah :p

mengade je semua .haha

mcm2 skill .haha

eca , kareemah , najihah ,zurin , ifah, aku , aina

kenangan dgn dornag . dduk sbulan dh tau hati budi . dpt kwn baru .ilmu bru . best sngt .
aku nie suke merantau .bukan nak jauh dri keluarga . tpi nk cri pengalaman yang memtangkan aku ..hehe. oke la . see again .salamalaik !

Tuesday, 8 January 2013

konsep hati menurut islam




Sesungguhnya Allah telah menciptakan manusia dalam sebaik-baik bentuk.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ [التين/4]
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya”.
Namun perlu kita ketahui bahwa kerupawanan seseorang akan membawa kepada kehinaan bila tidak disertai oleh keindahan hati yang dihiasi oleh iman dan amal sholeh.
Sebagaimana lanjutan dari firman Allah di atas:
ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ (5) إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ [التين/5، 6]
“Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang sehina-hinanya (neraka), kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya”.
Dari sini dapat kita pahami bahwa pokok kemulian bukanlah pada rupa, serta tidak pula pada harta dan jabatan. Akan tetapi Allah memandang kepada hati dan amalan seseorang.
Sebagaimana dinyatakan oleh Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam sabdanya:
«إِنَّ اللّه تَعَالَى لاَ يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَأَمْوَالِكُمْ، وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَأَعْمَالِكُمْ» رواه مسلم.
“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta kalian, dan akan tetapi Ia memandang kepada hati dan amalan kalian”.
Namun penentu baik dan buruknya amalan seseorang amat bergantung kepada hati. Maka hati adalah bagaikan generator bagi seluruh anggota badan. Kedudukan hati di antara anggota badan bagaikan raja di tengah kerajaan. Semua gerak-gerik anggota badan akan bergantung kepada hati sebagaimana gerak-gerik anggota pasukan bergantung kepada raja. Bila raja bersifat baik maka prajuritnya pun akan baik pula, sebaliknya bila raja memiliki prilaku buruk maka bala tentaranya pun akan berprilaku buruk pula.
Oleh sebab itu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam telah menggambarkan kepada kita tentang hal tersebut dalam sabdanya:
«أَلا وَإِنَّ فِي الجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الجَسدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ، أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ» رواه البخاري ومسلم.
“Ketahuilah! Sesungguhnya dalam tubuh ini ada segumpal daging, apabila ia baik maka baiklah seluruh tubuh. Dan apabila ia rusak. Maka rusaklah seluruh tubuh. Ketahuilah! ia adalah hati”.
Hati adalah ciptaan Allah yang luar biasa, dimana hati menyimpan berjuta-juta rahasia yang tidak mungkin untuk diketahui manusia kecuali segelitir saja dari rahasia-rahasia tersebut. Ini menunjukkan betapa luasnya ilmu dan kekuasaan Allah. Maka oleh sebab itu menyuruh kita agar merenungkan tanda-tanda kebesaran Allah pada diri kita.
Sebagaimana Allah perintahkan dalam Al Qur’an:
وَفِي الْأَرْضِ آَيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ (20) وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلَا تُبْصِرُونَ [الذاريات/20، 21]
“Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin. dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?”
Semoga melalui apa yang kita bahas pada kesempatan kali ini dapat sebagai mediator untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah. Disaat kita mencoba mengenal sekelumit dari keluarbiasaan kekuasaan Allah dalam diri kita.

Makna dan Pengertian HATI

Kata-kata hati dalam bahasa arab dinamai dengan beberapa nama, diantaranya: Al Qalbu, Al Fuadu, dan Ash Shadru.
Dinamakan dengan Al Qalbu dengan dua sebab;
Pertama: karena ia menunjukkan pusat (jantung) sesuatu, sebagaimana kota makkah disebut Qalbul Ardhi (pusat bumi) karena letaknya di tengah-tengah bumi. Sebagaimana hati dalam tubuh manusia adalah pusat kembali segala aktifitas tubuh.
Kedua: karena sifatnya berbolak-balik.
Sebagaimana disebutkan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam sabdanya:
«لَقَلْبُ ابْنِ آدَمَ أَشَدُّ انْقِلَابًا مِنَ القِدْرِ إِذَا اجْتَمَعَتْ غَلْياً» رواه أحمد (6/4)، وصححه الألباني فِي “الصحيحة” (1772).
“Sungguh hati anak Adam lebih cepat berbolak-balik dari periuk yang sedang sangat mendidih”.
Dan dinamakan Al Fuadu, karena bermacam-macamnya pikiran, keyakinan dan perasaan yang tersimpam dalamnya.
Sebagaimana Allah sebutkan dalam Al Qur’an:
إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا [الإسراء/36]
“Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya“.
Maka hati akan ditanya tentang apa yang ia pikirkan dan apa yang diyakininya.
Dan dinamakan Ash Shadru (dada).
Sebagaimana Allah sebutkan dalam firma-Nya:
{يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ} [غافر/19]
“Dia mengetahui mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati”.
Karena tempat hati terletak dalam dada, sebagaimana firman Allah:
فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ [الحج/46]
“Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada”.
Pebedaan antara hati dan otak.
Otak dalam bahasa arab disebut dengan Ad Dimaahg dan Al Mukh.
Menurut sebagian ahli kesehatan bahwa akal tempatnya di otak, akan tetapi menurut para ulama Islam akal tempatnya di hati. Dianatara para ulama tersebut seperti Al Qurtubi[1], Al baghawi dalam kitab tafsirnya[2], Ibnu Taimiyah dalam kitab majmu’ fatawa[3] dan Ibnu Katsir dalam tafsirnya[4].
Mereka para ulama tersebut berpegang kepada firman Allah:
{أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِى الارْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَآ} (الحج : 46)
“Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memikirkan”.
Dan firman Allah:
{لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا} (الأعراف : 179)
“Mereka mempunyai hati, tetapi tidak mereka pergunakan untuk memikirkan (ayat-ayat Allah)“.
Syeikh Islam ibnu Taimiyah dan murid beliau Ibnul Qoyyim menjelaskan hubungan antara dua unsur yang terpenting diatas, yaitu hubungan anatara hati dan otak.
Berkata syeikh Islam Ibnu Taimiyah: Sumber pikiran dan pandangan berasal dari otak sedangan sumber emosional (Irodah) adalah berasal dari hati.
Berkata Imam Ibnul Qayyim dalam kitabnya “At Tibyaan fi Aqsaamil Qur’an“: Mani bila telah berumur enam hari apabila ia membeku timbul di tengah-tengahnya suatu titik maka itulah tempat jantung. Kemudian muncul satu titik pula diatasnya maka itu adalah otak. Lalu muncul pula satu titik di arah kanannya maka itulah hati (al kabid). Kemudian titik tersebut semakin berkembang”.

.:: akhlak dan tasawur ::.



hari nie kls aku mmbincangkan AKHLAK DAN TASAWUR <3 ..bersma ustzah safiah yang tercinta ..hehe..subhanallah..mndlam skali..bermakna..mmberi impak yang mndlam dlam diri aku..aku rse kwn2 pon trut sme..sbb nye..time ustzah ulas stu perstu sume angguk bukan men..beri komitmen..bgus skali :) hahahaha..tpi seriusly..mmg best sngt bljar dgn ustzah safiah nie..slame nie dgr je dri akak2 and senior2..seronok blajar dgn u.safiah..best stdy dgn dye..and blablabla..now ~! ..aku alaminye sndri..hehe..untuk kls pertama hari nie..muqaddimah and sesi ta'aruf terlalu lme..tpi ade jgk sentuh silives an..bukan xde langsung..satu yang aku tertarik ~ ..care ustazah tuu..same mcm aku..a'la kulli hal..ustzah lgi expert dri aku la an...cumenye..ahaa ~ ..ustzah suke tau makne di sebalik name2 kmi..we are same !!!!aku pon mcm tu..suke nk tau mksud nme some one..name best..mkne pon best..hope sikap seindah di sebalik nme an...hehehe..mcm tu la lebih kurng ustzah ckp..itulah dikata kan akhlak =D

hmm..

ustzah sentuh bab ilmu yang terbesar dlam islam..mksudnye penting tuk kite..pertama tuk akidah ^___^ ..yup,AKIDAH yang berkaitan dgn tauhid,ilmu kalam,usuluddin dll.. hehehe..mnde nie ilmu fardhu ain..wajib ats kita tuk tahu and mendalami nye..tol an ?x kire la perdana mnteri,leftenan,doktor,pilot skali pon..mereka ttap kne bljr sbb nie yg mmbentuk iman and akidah kita..rite ?terutama muslim mcm kita.. :) ..
selain tu SYARIAH ..berkait rapat dgn amaln seharian kite..misalnye solat dlm hari2 kita..mngenai halal haram..siasah kita..sng ckap FEQAH la..hukum hakam..menarik sunggoh topik kuliyah ustzah hari nie..
yang melengkapkan ilmu2 terbesar nie adlah AKHLAK AND TASAWUR ..ini lah pling utama dlm utama :) ..itu scre luaran yg kita nmpak..apa yang kita lakukan and nmpak perbuatan itu dibuat dgn mte kasr..tpi keikhlasan dlm berbuat kita x tau sma ada some one itu ikhlas @ x..itu lah tasawur ..MEMBENTUK HATI kata ustzah..slah stu kesempurnaan dlm beribadah..tak kira laki2 @ perempuan..x kira knak2 atau dewase..hitam atau putih.. :)) itu x ckup and sbnrnye x dpt mmbezakan sesiapa pon..non-muslim pon mcm tu an..cume iman and akidah yg mmbezakan muslim dgn non-muslim :)iman and akidah yng dpt membezakan kita..nice ~ !!

msuk pulak kelas ustaz syukri..tutorial akhlak tasawur.. mmg canggini (Y)
hahaha..tersentuh dgn persoalan ustaz..

'kenapa dijadikan semua berpasangan,tetapi HATI hanya satu ?'
sunyi sepi kelas dg persoaln ustaz.. jwpannya HATI kita milik ALLAH..<3

subhanallah ustaz..jwpan ustaz mmbri kesn pade sy..hehehe..

ilmu yang ustaz smpaikan kbnyakan dri pngalamn ustaz..kate ustaz 'pengalam itu berharga'.. hebat ustaz..betol skali..tepat !! hehe.. ustaz ckp lagi ..'kamu perlukan penghayatan dlm berdakwah'...
andddd ~ ..ustaz ckp lgi.. "allah,sampai lupe nak ksi tugasan kat kamu ~ .." ngee~ ..ostad !! ahahaha... =D..

nie cre2 org tasawur berkumonikasi..majas..balaghoh..huhu...
 jap ~ ...ustzah pesan..beliau berharap sngt ank2 murid dye ade yng mnyebarkan ilmunya dgn artikel and blog..soo,kat sni aku nak share dgn korng..hehe..ayat x masyuk sngt nie..spoil ! hehe

santapan skit :)

Jika ALLAH tidak memberimu seseorang yang kamu impikan..

Semoga Dia menghadirkan seseorang yang mengimpikanmu..

Bila ALLAH tidak memberimu seseorang yang kamu rindukan..
Semoga Dia menghadirkan seseorang yang merindukanmu...

Bila ALLAH tidak memberimu seseorang yang kamu dambakan..
Semoga Dia memberimu seseorang yang mendambakanmu...

Bila ALLAH tidak menyatukanmu dengan seseorang yang kamu cintai..
Semoga Dia menghadirkan seseorang yang mencintaimu setulus hati...

Yang bukan HANYA, kerana apa yg ada padamu....

Tetapi apa adanya dirimu....

Semoga ALLAH memberikan kita yang TERBAIK...
Dengan segala keindahan hati & manis ketakwaannya...

publish !

Saturday, 5 January 2013

6 PESANAN UNTUK WANITA...

ANTARA AKU DAN KAMU..ADA DIA..

BEKALAN MSE DEPAN AKU ~ .. EHEM !! XDE PAPE PON EA..JUST TUK AKU DAN KAMU =D..DH READY ??? OFCOS LAA..HEHE..OKE,TUK PERSIAPAN LA NIE..JOM JOIN..INSYAALLH ADE YG BERMANFAAT YG DPT KTE SHARE BERSME ^____^ ..ANTRE SY,AKU,KAMU DAN DIA <3 *****#####$%&

****************************************************

 1. Jaga solat pada awal waktu.

 2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat. 

 3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini." 

 4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.

 5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.

 6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri. Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. Muzakarahlah bersama teman wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan.
INSYAALLAH HURABBI <3
*************************************
PUBLISH !

Friday, 4 January 2013

first week kuliyah :p


salam sejahtera..salam kesyukuran :)

xde entry..xde ayat..xde kate2..kesimpulannye tgh menyumbkk kebosanan..hehe..

besok ade bengkel krte smpai ahad..ahahaha..compem2 kne outing before 7.30 am..akak tu dtg amik :)..penat tuk mggu nie pon x hilng lgi..ayyooo ~ ..come on wada ! jgn mgeluh..jgn give up !! nie bru skit.. aku nie cpt letih.. bdn x brape sngt.. hurm..mggu nie kuliah pon boleh tahan ~ ^____^... bgai nak rak..rushing2..tkejar2..mne nak mkn..mne nak solat..mne nak kls an..so,sharp time...pandai bhagikan mse laa..

rumate ku sdng lena di buai mmpi2..mmbuat peta di bantal msing2..hehe..sorng lgi balik..
aku ? mcm nie laa..santai tepi tingkap..ngadap lappy..mengalir mutiare jernih kat ppi..mate ke langit..tgn didada..pooraaahh ~ !! ayt berfalsampah..kui3....perut lapar..hurmm..xtau nak buat ape..berfacebooking...bce2 artikel..brblogking..hehehe..nseb x bergayuting :p

wan to know smthing ? hehe,,hri nie aku ade 3 kls..sume kat dewan kuliyah (DK)... sume yg ajr lec laki..ustaz2..adooiii..x thannye..3 kls tu x sah klau x ckp sal jdoh..klu dh jdoh tu opcos la sal kwen..sal kwen tu..compem la kait dgn kteorng rmje nie..adeesss ~ ..ustaz suh kwen mude..suh cri psngan.. ! peerrgghh.. xnak aku..hahaha..org ckp yg x nak..x nak nie..always nye dye dpt jdoh dlu..btol ke? eaa ? xpela klau dh ade kan..go on ~ !!! hahahaha

aku bukan x nak..x laaa..hahaha..no coment..hanya aku dgn pemilik hati nie je yang tahu..ALLAH HURABBI ..

k laaa...nak mum..bye..aslm..

publish !


Wednesday, 2 January 2013

‎.....JODOH DAN DOA.....



Bismillahirrahmanirrahim...

Mencintai seseorang itu fitrah manusia.Jatuh cinta tidaklah terlarang selama tidak diikuti dengan perbuatan-perbuatan yang Allah haramkan.

Boleh jadi, saat ini hati kita condong kepada seseorang.
Sehingga kita menganggap dialah yang terbaik menjadi pasangan hidup kita suatu hari nanti. Namun hal ini jangan sampai
membuat kita berlebihan dalam memanjatkan doa kepada_Nya.

Seperti berdoa, " Ya Allah,jadikanlah saya berjodoh
dengan fulanah/fulan.Jadikanlah ia yang terbaik bagi
saya."

Atau berdoa, " Ya Allah jika dia bukan jodoh saya, jadikanlah dia
jodoh saya."

Padahal Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam bersabda,
"Sungguh akan muncul kaum dari umat ini yang akan berbuat
melampaui batas dalam berdoa dan bersuci."
(Shahih Sunan Abi Dawud, no.87)

Mungkin saat ini kita menganggap dia yang terbaik, namun belum tentu dia lah yang terbaik menurut Allah.

Allah berfirman:
" Boleh jadi,kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia
amat buruk bagimu. Allah yang paling mengetahui, sedangkan kamu tidakmengetahui." (QS. Al-Baqarah:216)

Allah lah yang mengetahui apa yang baik dan apa yang buruk
bagi kita.Termasuk dalam masalah jodoh.

Kita boleh berusaha sekuat tenaga meraih yang kita inginkan, namun kita harus bertawakal dan menyerahkan hasilnya kpd Allah.Jodoh kita mungkin dia yang sekarang kita cintai, mungkin juga bukan.

Namun pasti itulah yang terbaik bagi kita.Yakinlah apa yang Allah
berikan adalah yang terbaik bagi kita.

Maka cukupkanlah diri dengan berdoa:
" Ya Allah karuniakanlah kepadaku seseorang yang terbaik bagiku,
terbaik bagi dunia dan akhiratku."

Dan sudah konsekuensi mengharapkan jodoh yang baik berarti senantiasa berusaha memperbaiki diri menjadi lebih
baik lagi...insyaAllah..


publish !!